Kamis, 19 November 2015

Pemulihan Berguna Untuk Sembelit

Pemulihan Berguna Untuk Sembelit

Ubat untuk sembelit adalah berguna apabila terdapat keperluan untuk melegakan diri sendiri dari sukar dan menyakitkan kumuhan najis.

Buang air besar tidak teratur tidak adalah gangguan atau penyakit tetapi ia adalah keadaan yang biasa dikaitkan dengan peredaran najis kering dan keras dan pemindahan tidak lengkap usus. Masalah ini perlu ditangani seawal mungkin untuk mengelakkan serangan penyakit yang dibawa oleh pengekalan makanan di dalam usus.

Apakah ubat sembelit disyorkan?

Terdapat beberapa over-the-kaunter rawatan yang ada tetapi ada kesan sampingan yang dikaitkan dengan mereka. Satu kaedah semula jadi untuk mendapatkan bantuan daripada masalah ini adalah yang terbaik pilihan. Berikut adalah beberapa kaedah semula jadi anda mungkin mahu mencuba. Sesetengah mungkin biasa dan lain-lain tidak boleh.

Buah-buahan dan sayur-sayuran kaya dengan serat supaya mereka dapat membantu dalam membentuk najis besar dan lembut yang mudah untuk lulus. Untuk pelawas, makan pear, mangga, oren, ubi keledek, lobak merah dan kacang.

Bawang putih mungkin tidak menjadi pilihan pertama anda tetapi kandungan alat bantuan kalium yang tinggi dalam pengecutan otot usus yang betul yang meningkatkan pergerakan peristalsis. Untuk melegakan pasti, tambah bawang putih kepada sup, madu atau jus dan mempunyai tiga kali sehari. Adakah anda mengalami masalah kronik air besar?

Jus Aloe Vera membantu merangsang pergerakan usus dan adalah yang terbaik apabila mengalami kesukaran kronik perkumuhan usus. Juga, jus prun adalah julap semulajadi yang melembutkan najis untuk membuang air besar yang lebih baik.

Meningkatkan pengambilan Vitamin C untuk meningkatkan sistem imun anda. Satu sumber yang baik adalah jus lemon dicampur dengan air suam. Menghirup ini tanpa garam atau gula.

Selain daripada ubat-ubatan ini untuk sembelit, pastikan bahawa anda juga mempunyai makanan yang seimbang dan minum air yang banyak. Senaman juga sangat membantu dalam mengawal pergerakan usus.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar