Kamis, 19 November 2015

Cara Berhenti Berpeluh berlebihan - Mula Hidup Hidup Sejuk dan selesa Sekali dan Untuk Semua

Cara Berhenti Berpeluh berlebihan - Mula Hidup Hidup Sejuk dan selesa Sekali dan Untuk Semua

Berpeluh adalah satu cara yang sihat dan semula jadi untuk tubuh manusia untuk mengawal suhu badan. Anda tidak perlu bimbang jika anda berpeluh sambil bersenam di gimnasium, melakukan kerja-kerja fizikal, dan berpeluh di bawah sinar panas matahari. Berpeluh adalah cara badan untuk menyejukkan. Berpeluh juga mengekalkan keseimbangan garam tubuh.

Walau bagaimanapun, ada kalanya apabila seseorang berpeluh lebih daripada biasa. Keadaan ini dikenali sebagai (hiperhidrosis). Pesakit yang berurusan dengan keadaan ini fikir ia adalah sukar untuk mencari cara-cara untuk mengurangkan peluh. Ia akan kelihatan seperti pembedahan adalah rawatan utama untuk masalah ini, tetapi ia tidak begitu. Terdapat faktor-faktor tertentu yang memburukkan peluh berlebihan. Ini termasuk ubat-ubat tertentu, minuman tertentu dan makanan, hipertiroidisme atau tiroid terlalu aktif, putus haid, dan keturunan.

Pembedahan nampaknya salah satu kaedah terbaik bagaimana untuk menghentikan peluh berlebihan. Walau bagaimanapun, jika pembedahan bukan pilihan, terdapat kaedah lain untuk membuang hiperhidrosis. Walaupun anda tidak boleh benar-benar menghapuskan peluh berlebihan, terdapat beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk mengurangkan keadaan ini dan menjalani kehidupan yang normal.

Satu perkara yang anda boleh lakukan untuk membantu mengawal berpeluh anda adalah untuk cuba teknik relaksasi tertentu seperti biofeedback atau meditasi yoga. Mereka membantu untuk jauh mengawal tekanan yang memberi kesan kepada kadar berpeluh badan. Mikroorganisma berkembang dalam ruang yang lembap, menyebabkan bau busuk dengan peluh manusia. Oleh itu, anda tidak perlu memakai stokin sebelum benar-benar kering kaki, selepas anda mengambil mandi. Ia juga sangat penting untuk mandi setiap hari. Ini membantu dalam mengurangkan bakteria pada kulit anda dan juga membantu dalam mengurangkan bau busuk peluh seseorang.

Sudah tentu, individu juga perlu minum banyak air dan cecair berair, yang boleh mengekang berpeluh yang berlebihan dalam badan anda. Minum air juga membantu mengurangkan risiko pitam panas dan keletihan haba, antara kesusahan yang menimpa berkaitan haba lain. Fabrik seperti nilon dan sutera juga perlu dielakkan. Elakkan memakai pakaian dengan kain tersebut. Mereka boleh memalukan sebagai cincin dan kotoran yang dibentuk oleh peluh dalam fabrik ini dapat dilihat. Adalah lebih baik untuk memakai kapas dan bulu pakaian, yang membantu dalam menghentikan peluh berlebihan. Ia juga penting untuk memberi pendedahan kepada bahagian-bahagian badan udara yang membolehkan peluh disejat dengan mudah. Ini mengurangkan kebarangkalian jangkitan kulat.

Lihat bagaimana mudah itu? Dan anda tidak perlu berfikir tentang menjalani pembedahan untuk menghilangkan peluh berlebihan. Dengan pengurusan yang tepat keadaan, anda boleh kembali untuk hidup kehidupan yang normal dalam masa yang singkat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar